|
Zaterdag 2 t/m zondag 10 april 2022
|
|
|
|
|
|
Enthousiast over de Week van de Kinderfilosofie? Laat het anderen ook weten en stuur deze nieuwsbrief door naar geïnteresseerden. Zij kunnen zich hier aanmelden. Alvast bedankt!
|
|
|
|
|
|
|
Activiteiten
Zonder jouw activiteiten geen Week van de Kinderfilosofie, dus zet ze op de kaart!
|
Het doel van de Week is om veel meer mensen bekend te maken met de praktijk van het filosoferen met kinderen. Daarin speelt ook jouw activiteit een belangrijke rol. Met het platform (waar jouw activiteit hopelijk snel te vinden is!) en daaromheen genereren wij zoveel mogelijk publiciteit.
|
Wie 'wij' zijn lees je verderop in deze nieuwsbrief.
|
'Wij' niets zonder jullie en jullie activiteiten, dus meld jouw activiteit snel aan op de site!
|
Gratis set ansichtkaarten Organiseer je dit jaar iets tijdens de Week of filosofeer je in de klas?
|
Dan kun je al je deelnemertjes verblijden met een setje van zes ansichtkaarten.
|
Op elke ansichtkaart staat een filosofische vraag waar kinderen direct mee aan de slag kunnen.
|
De sets kaarten kun je gratis bestellen bij het aanmelden van je activiteit. Dat kan via de knop op deze pagina -boordevol relevante info- op onze website. Voor de ansichtkaarten geldt wel: op = op!
|
|
|
|
|
INSPIRATIE
De komende weken ruilen we de rubriek 'Uitgelicht' in voor de rubriek 'Inspiratie': tips en ideeën die wij hebben over leuke activiteiten en vragen die horen bij het thema 'Intieme Vreemden'.
|
|
|
|
INSPIRATIE
De komende weken ruilen we de rubriek 'Uitgelicht' in voor de rubriek 'Inspiratie': tips en ideeën die wij hebben over leuke activiteiten en vragen die horen bij het thema 'Intieme Vreemden'.
|
|
|
|
Inspiratie
VRAAG EENS EEN VREEMDE OVER DE (KLAS)VLOER
|
Als je gaat filosoferen in je klas, krijg je voor iedere leerling een set ansichtkaarten. Nodig eens 'vreemden' uit in de klas om hierover te filosoferen. Bijvoorbeeld door de kaarten een dag of 10 tevoren bij mensen in de buurt in de bus te doen, met daarbij een uitnodiging om het filosofische gesprek bij te wonen. Je kunt ook de burgemeester of wethouder hiervoor uitnodigen! En laat de kinderen een persbericht hierover schrijven voor de plaatselijke krant. Je slaat een heleboel vliegen in één klap: verbinding tussen de school en wijkbewoners (burgerschap!), meer publiciteit voor kinderfilosofie én je zet je school mooi in het plaatselijke spotlicht!
|
|
|
Inspiratie
Het thema 'Intieme Vreemden' leent zich natuurlijk ook heel goed voor filosoferen over social media en wat kinderen daar allemaal delen over zichzelf met 'vreemden'. Laat kinderen bijvoorbeeld het laatste filmpje dat ze op Tiktok hebben gezet eens bekijken met dit in het achterhoofd. Laat ze daarna een filmpje maken over hun (twee)gesprek hierover en dat delen met de hashtag #vreemdevragen of #vreemdenvragen.
|
Deze hashtags introduceren wij op de achterkant van de ansichtkaarten, met een uitnodiging naar iedereen om online ook mee te filosoferen over de vragen op de ansichtkaarten.
|
|
|
|
|
|
Wie zijn 'wij' eigenlijk?
We sturen jullie nieuwsbrieven en gebruiken regelmatig het woord 'wij'.....maar wie zijn 'wij' eigenlijk? Hoogste tijd om ons voor te stellen! In 2021 zetten Marianne Scheeper en Christianne Verheugd de eerste Week van de Kinderfilosofie op poten. Zij richtten een stichting op waarin de Week is ondergebracht: Stichting Promotie en Publiciteit Kinderfilosofie. We zijn momenteel met elkaar en anderen in gesprek over ons langetermijnbeleid. Ambitie leeft er volop binnen de stichting en we hebben nog een heleboel ideeën. Hieronder stellen we ons aan je voor. Eén van onze waarden is openheid, dus neem gerust contact op als je vragen hebt of op één of andere manier wil bijdragen!
|
|
|
|
|
Marianne Scheeper
programmamanager, communicatie,
|
secretaris stichtingsbestuur
|
Inmiddels filosofeer ik zo'n 8 jaar met kinderen via Filosoferen in de Klas. Daarnaast ben ik o.a. trainer met nadruk op sociale veiligheid op (middelbare) scholen en mediacoach. Mijn belangrijkste drijfveer is dat we met elkaar een dialoog blijven voeren, ondanks of juist vanwege onderlinge verschillen en de verleiding om meningen via beeldschermen te uiten.
|
Door samen na te denken over uiteenlopende onderwerpen en verschillende meningen te horen, ontstaat ‘perspectivistische lenigheid’: het vermogen om je te verplaatsen in de ander. Als er tijdens een gesprek ontdekt wordt dat wij mensen het onderling niet overal over eens zijn, maar dat dat niet erg hoeft te zijn, heb ik een mooie dag!
|
|
|
Christianne Verheugd
programmamanager, websitebeheer, penningmeester stichtingsbestuur
|
Ik ben ervan overtuigd dat filosoferen kinderen belangrijke vaardigheden aanleert en daarom van groot maatschappelijk belang is. Daarover kun je meer lezen in dit artikel dat ik schreef.
|
Toen ik erachter kwam dat slechts weinigen bekend zijn met kinderfilosofie, besloot ik mij in te zetten voor het breed onder de aandacht brengen van deze praktijk.
|
Ik probeer dagelijks vast te houden aan mijn eigen motto 'Daar waar het antwoord niet vaststaat, bevindt zich de speeltuin van het leven'. Dat lukt de ene dag beter dan de andere. Kinderen hebben die houding vaak van nature. Hoe mooi om, door te filosoferen, die houding te verstevigen, zodat zij die vast kunnen houden als volwassene. Dan zal het maatschappelijk debat er heel anders uit zien!
|
|
|
|
|
|
Adriaan Wagenaar, voorzitter
|
"Wijsheid bereik je als je zorgeloos kunt spelen met vragen. Koester daarom de kracht van kinderen."
|
|
|
|
Lucille Hegger, bestuurslid
|
"Voor een wereld waar we in de toekomst vreedzaam kunnen samenleven is het van belang dat kinderen leren om open te staan voor de gedachten van anderen."
|
|
|
|
Martin Slagter, bestuurslid
|
"Door hun vermogen zich te verwonderen zijn kinderen misschien wel de beste filosofen die er bestaan!"
|
|
|
|
|
Kijk voor alle informatie op:
|
|
|
|
|
|