Inspiratie, tips en begeleiding bij jouw activiteit

Wil je een activiteit organiseren maar weet je niet goed wat of hoe? Check deze pagina vol tips, ideeën en alles waarin we je kunnen begeleiden.

Burgerschap: Vraag eens een vreemde over de (klas)vloer!

Als je gaat filosoferen in je klas, krijg je voor iedere leerling een set ansichtkaarten. Nodig eens ‘vreemden’ uit in de klas om hierover te filosoferen. Bijvoorbeeld door de kaarten een dag of 10 tevoren bij mensen in de buurt in de bus te doen, met daarbij een uitnodiging om het filosofische gesprek bij te wonen. Je kunt ook de burgemeester of wethouder hiervoor uitnodigen! En laat de kinderen een persbericht hierover schrijven voor de plaatselijke krant. Je slaat een heleboel vliegen in één klap: verbinding tussen de school en wijkbewoners (burgerschap!), meer publiciteit voor kinderfilosofie én je zet je school mooi in het plaatselijke spotlicht!

Heb je daar wat hulp bij nodig? Wij kunnen je helpen met persberichten, uitnodigingen, flyers etc. Neem gerust contact met ons op! info@weekvandekinderfilosofie.nl

Mediawijsheid

Het thema ‘Intieme Vreemden’ leent zich natuurlijk ook heel goed voor filosoferen over social media en wat kinderen daar allemaal delen over zichzelf met ‘vreemden’. Laat kinderen bijvoorbeeld het laatste filmpje dat ze op Tiktok hebben gezet eens bekijken met dit in het achterhoofd. Laat ze daarna een filmpje maken over hun (twee)gesprek hierover en dat delen met de hashtag #vreemdevragen of 
#vreemdenvragen.
Deze hashtags introduceren wij op de achterkant van de ansichtkaarten, met een uitnodiging naar iedereen om online ook mee te filosoferen over de vragen op de ansichtkaarten.

Dokters en verzorgers, intieme vreemden?

Als je in het ziekenhuis ligt of je hebt om een andere reden verzorging nodig, dan komen verplegers en dokters plotseling heel dichtbij. Zijn ze dan toch vreemden? Of zijn ze even je vriend, omdat ze belangrijk zijn voor je? En hoe zit dat bij dierenverzorgers?
Allemaal vragen die je kunt onderzoeken met kinderen op locatie. Ook hier kun je de (maatschappelijke) verbinding zoeken tussen kinderen en bijvoorbeeld ouderen. Een sessie in het bejaardentehuis? Of nodig een huisarts uit. En wat dacht je van de kinderboerderij? Zouden de dieren het erg vinden om een nieuwe verzorger te krijgen? En vinden de verzorgers het gek om nieuwe dieren te verzorgen?
Wil je met ons sparren over dit soort activiteiten, neem contact op via info@weekvandekinderfilosofie.nl

'Bekend maakt Bemind'

I.s.m. Vluchtelingenwerk Nederland

Via Vluchtelingenwerk Nederland kun je een mooie combinatie van 2 lessen maken. De eerste les regel je via hen: er komt een vluchteling in de klas om zijn of haar verhaal te vertellen. Ook is er bijbehorend lesmateriaal beschikbaar. Alle informatie over dit programma en hoe je een aanvraag kunt indienen vind je op deze pagina.

Een aantal dagen later kun je met de klas met een filosofisch gesprek terugkijken op dit bezoek. Is deze vreemde nu een vriend? Maakt bekend inderdaad bemind?

Maak je gebruik van deze mogelijkheid en krijg je een vluchteling op bezoek in jouw klas? Meld je activiteit dan ook aan op onze website om voor iedere leerling ook een gratis set ansichtkaarten te ontvangen. Wellicht kun je ze met de klas versturen aan vluchtelingen die in de buurt worden opgevangen?

Kun je voor jezelf een vreemde zijn?

Deze insteek is misschien geschikt voor wat oudere kinderen. Naar aanleiding van de puberteit veranderen kinderen en dat voelt soms raar. Insteek voor een les is om elk kind te vragen een foto van zichzelf als kleuter mee te nemen. Ben je nog dezelfde als het kind op de foto? Dit kan leiden tot vragen over identiteit en ‘zijn’:

  • Is jouw naam van jou?
    Wat als meer kinderen zo heten?
  • Is het haar dat ‘s ochtends op jouw kussen ligt nog van jou? En als er een pruik van wordt gemaakt voor een ander?
  • Hoort jouw huisdier bij jou?
  • Wat bepaalt eigenlijk dat jij jij bent?