KINDERFILOSOFIE OP SCHOOL? WAAROM? – in gesprek met Jan Bransen

Registrations have closed.
KINDERFILOSOFIE OP SCHOOL? WAAROM? – in gesprek met Jan Bransen

KINDERFILOSOFIE OP SCHOOL? WAAROM? – in gesprek met Jan Bransen

445 445 mensen hebben dit evenement bekeken.

Hoe overtuig je een onderwijsbestuurder van het belang van kinderfilosofie in het primair en/of voortgezet onderwijs? Als dit een begrijpelijke vraag lijkt die een lastig dilemma blootlegt, dan spelen er op de achtergrond een heleboel veronderstellingen mee. Blijkbaar is een afweging tussen kosten en baten nodig. Maar om wat voor kosten gaat dat dan? En wat voor baten? Zijn die als voor- en nadelen op dezelfde weegschaal te leggen? En van wie is die weegschaal? Is het kosteloos aanbieden van kinderfilosofie mogelijk? Bestaat er een vorm van kinderfilosofie die alleen maar baten heeft?

Dit zijn allemaal filosofische vragen. Als de onderwijsbestuurder dit relevante vragen vindt, dan kun je in ieder geval al direct duidelijk maken dat “filosoferen met bestuurders” een belangrijke activiteit is. Waar heeft die bestuurder dat geleerd? Want als hij het op dit moment nog van jou als filosofiedocent moet leren, dan staat hij zeker al met 0-5 achter.

Zou de tegeltjeswijsheid “jong geleerd is oud gedaan” als argument gebruikt kunnen worden? Grappig genoeg is ook dat weer een filosofische vraag. En het is een vraag waarop ieder antwoord een fascinerende implicatie heeft: je begint altijd te laat aan filosofie. De echte uitdaging is dan ook of dit antwoord betekent dat je nooit te vroeg aan filosofie kunt beginnen.

Over al deze vragen wil ik graag met jullie filosoferen, omdat dit bruikbare aanknopingspunten zijn voor het ontwikkelen van een visie op goed onderwijs – een visie die laat zien dat er in het onderwijs aandacht besteed moet worden aan filosofische vragen, zelfs als op geen enkele harde manier aangetoond kan worden dat je daar iets aan hebt.

Jan Bransen gaat na zijn inleiding via de chat en de moderator in op jullie vragen. Deze sessie is interessant voor kinderfilosofen, maar natuurlijk ook voor schoolleiders, bestuurders, leerkrachten en andere betrokken. Voel je vrij om jouw connecties uit te nodigen voor zaterdag 20 maart!

Jan Bransen is docent aan de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie, hoogleraar aan de Radbout Universiteit Nijmegen. Hij schreef boeken als: Gevormd of vervormd? (2019), Word zelf filosoof (2014), Don’t be fooled: A Philosophy of Common Sense (2017) en won de Socrates Wisselbeker met Laat je niets wijsmaken (2013). Daarnaast schrijft hij pleidooien voor ander onderwijs.

Aanvullende details

Toegangsprijs - Aangemeld bij CKN-beroepsgroep €20, niet aangemeld bij CKN-beroepsgroep €25

Naam organisator - Centrum Kinderfilosofie Nederland

Website organisator - https://kinderfilosofie.nl/

Omschrijving organisator - Filosoferen met kinderen en jongeren is bij uitstek een democratische praktijk waarin je leert omgaan met diversiteit. In de gesprekken die kinderen met elkaar voeren, scherpt het filosoferen hun denkkracht en maakt zij ruimte voor ontmoeting. Dit verruimt je blik, vandaar onze slogan Samen beter denken! Centrum Kinderfilosofie Nederland (CKN) wil kinderfilosofen, lerarenopleiders, leerkrachten en kind-begeleiders inspireren en sterker maken in hun missie kinderen beter te leren denken.

Email organisator - info@kinderfilosofie.nl

Postcode - Geen

Event registration closed.
 

Datum en tijd

20-03-2021 @ 10:00 aan
11:30
 

Einddatum registratie

16-03-2021
 

Price

Aangemeld bij CKN-beroepsgroep €20, niet aangemeld bij CKN-beroepsgroep €25
 

Locatie

Centrum Kinderfilosofie Nederland, Emmy Van Lokhorststraat, Utrecht, Nederland
 

Evenement types

 

Evenement categorie

Share With Friends